De eerste stoommachine in Drunen
Brug over de Lek
Dokter Andries van Seters
De 19e eeuw was de eeuw van stoommachine, trein en industrie, van kracht, groei en snelheid.
Sjef van Kessel heeft vanaf zijn kinderjaren met verwondering kennis genomen van de ontwikkelingen die er plaatsvonden.
Zo was er de oceaanstomer, die met de kracht van de stoommachine over de oceaan voer en de zeilboot deed verbleken.
Er werd in Nederland een spoorwegennet aangelegd, waardoor men zomaar van de ene naar de andere plaats kon reizen.
In 1848 kwam de brug over de Lek bij Culemborg gereed. Het was de langste brug van heel Europa (667 m) met een
vrije overspanning van honderdvierenvijftig meter. ‘Dit was niet zomaar een brug. Het was een overbrugging naar een nieuwe tijd'.
Als in 1906 de Boterij Drunen - Elshout besluit om met stoom te beginnen, gaat Van Kessel er op uit om een stoomketel en
andere apparatuur aan te schaffen. Hij komt al snel uit bij de ’s-Hertogenbossche Machinefabriek Grasso.
Daarmee krijgt Drunen als eerste in de Langstraat een ‘stoomboterfabriek’. Het zou nog tot 1917 duren voordat de
naam Boterij van Drunen en Elshout wordt veranderd in Coöperatieve Eerste Langstraatsche Stoomzuivelfabriek.
Maar dan behoort ook de boterfabriek in Elshout tot het verleden.